Assalammualaikum w.b.t dan salam sejahtera
Seiring dengan hasrat Kementerian Pelajaran Malaysia, pendidikan dan profesionalisme keguruan memikul tanggungjawab memberikan pendidikan berkualiti, membentuk masyarakat berpengetahuan dan produktif bersesuaian dengan perubahan dan kemajuan yang berlaku dalam alaf digital ini. Guru perlu
menekankan konsep pembelajaran sepanjang hayat dan peningkatan kompetensi yang akan menjadi kerangka tindakan perubahan bagi memantapkan kualiti perkhidmatan guru mengikut arus perubahan perdana yang berlaku dalam revolusi pendidikan. Warga pendidik yang menjadi pelaksana dasar pendidikan negara perlu sentiasa bersedia mempelajari pelbagai ilmu pengetahuan baharu bagi membolehkan mereka menjalankan peranan sebagai agen perubahan dalam masyarakat. Inovasi dan idea-idea baharu yang kreatif dan inovatif perlu dicetuskan oleh guru dalam organisasi sekolah dan pendidikan supaya guru dapat mengaplikasikannya sebagai asas untuk membina dan mengembangkan potensi manusia.
Kerajaan telah menyarankan budaya kerja berasaskan prestasi dengan menggunakan petunjuk-petunjuk prestasi utama atau key performance indicators (KPI) diterapkan dalam organisasi sekolah sebagai satu strategi pengurusan. Tuntutan terhadap sekolah dalam kecemerlangan akademik, kokurikulum, disiplin yang baik, amalan-amalan pengurusan, kepimpinan dan kompetensi guru yang tinggi memerlukan sekolah menggunakan strategi yang berasaskan prestasi. Usaha ini perlu bagi penambahbaikan kualiti pendidikan di sekolah sekali gus menyumbang ke arah keberkesanan sekolah sebagai sebuah institusi pendidikan yang berwibawa.
Sistem pendidikan di Malaysia perlu berdaya saing dalam dunia siber ini dari segi peranan, sumbangan, imej, status, dan matlamat perjuangan dalam bidang pendidikan. Globalisasi yang meluaskan konsep dunia tanpa sempadan memberikan cabaran terhadap guru tentang perancangan strategik dari perspektif global yang melibatkan penyesuaian kurikulum, penerokaan maklumat melalui ICT, dan peranan efektif guru dalam memajukan dunia pendidikan. Selaras dengan trasfomasi yang berlaku, profesion keguruan memerlukan guru yang memahami dan menghayati Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Hal ini demikian kerana guru menjadi tenaga penggerak ke arah pembangunan manusia, menjadi perintis terhadap perubahan sosial, menjadi pelaksana dasar-dasar baharu dan bertanggungjawab bagi merealisasikan matlamat wawasan negara.
Akhir kata, sekalung tahniah saya dedikasikan kepada semua warga SSN SMK Seri Kota terutamanya kepada Web Master dan warga kerja Pembagun Portal Rasmi Sekolah yang telah berusaha untuk sentiasa mengemaskinikan laman web ini.
Pembinaan laman web sekolah adalah penting untuk memaparkan kecemerlangan dan imej sesebuah institusi pendidikan.
Sekian, terima kasih.
En OTHMAN BIN SAGAP
Pengetua,
SSN SMK Seri Kota, Melaka.